Contentstrategie voor designers

De eerste indruk is een belangrijke graadmeter voor succes. Nog voor je content bekeken wordt heeft de vormgeving al verwachtingen opgeroepen over de waarde en inhoud. Een goed doordacht design is daarom onontbeerlijk in een succesvolle contentstrategie. Voor designers is de balans tussen creativiteit en consistentie altijd een uitdaging. Hoe ga je daar, in het kader van contentstrategie, mee om? In dit artikel enkele tips.

Plaats SEO-content onder de fold

Belangrijke content plaats je altijd op een centrale plek maar dat wil niet zeggen dat de content die gevonden moet worden in Google ook allemaal boven de fold moet staan. Houd deze gereserveerd om context te scheppen en tot actie aan te jagen. Duw langere teksten naar beneden.

Let wel, als het de content zelf is waar men naar op zoek is dan wekt het alleen maar irritatie op als de gebruiker moet scrollen alvorens het artikel, de presentatie of video te vinden. Heb je een doelgroep die informatie-gericht aan het zoeken is dan is een pagina met zo min mogelijk elementen aan te bevelen. Het voordeel: de elementen die je wel opneemt vallen daardoor juist extra op.

Wees creatief op pagina’s met weinig content.

Pagina’s zoals ‘Over ons’ en ‘Contact’ zijn vanuit het oogpunt van zoekmachineoptimalisatie minder interessant. Dat biedt voor designers een uitstekende gelegenheid om juist dáár extra beeldmateriaal te gebruik. Dit draagt bij aan de algehele kwaliteitsindruk van de website. Zeker als het om download- of actiepagina’s gaat waar een bepaalt stuk content (bijvoorbeeld een whitepaper) in de aandacht moet staan maar er vrij weinig over te schrijven valt draagt dit enorm bij aan het aanzetten tot actie.

Een about page die interesse wekt en onthouden wordt. Al staan er maar drie paragrafen tekst op…

Houd de navigatie zo simpel mogelijk

Wel eens een heatmap bekeken? In één project dat ik in het verleden ben tegengekomen werden alle beeldelementen volledig genegeerd door 95% van de bezoekers en gingen alle kliks naar een eenvoudig tekstlinkje dat enigzins verkrampt zat opgesloten tussen de omliggende visuals.

Moet je dan concluderen dat werken met veel beeld nutteloos is? Zeker niet. Maar bedenk wel dat als je voornamelijk “functioneel navigerende bezoekers” hebt je moet zorgen dat voor hen belangrijke elementen goed zichtbaar zijn. En wat jij of de klant belangrijk vind daar denken bezoekers soms heel anders over. Regelmatig meten helpt dat soort misverstanden te voorkomen.

Bewaak de uitstraling van de top-content

In een contentstrategie wordt soms onderscheid gemaakt tussen onder- en bovenstroom content. De eerste is het type content dat je regelmatig plaatst zoals nieuws. De kwaliteit daarvan moet okee zijn maar schommelt in de praktijk door tijdgebrek. Als je er nu eens écht in kon duiken…

Het andere type steek je meer tijd en moeite in. Daarom doe je dit maar 3-4x per jaar. Denk aan een groot onderzoek, een uitgebreid whitepaper of een app die je lanceert. Het is de bedoeling dat de doelgroep dit breed oppakt. Juist bij die momenten is het van belang dat je als designer zorgt dat het er puntgaaf uit ziet en de content optimaal is ingedeeld voor consumptie. Waar een eindredacteur de inhoudelijke formule bewaakt, bewaak jij de visuele vertaling daarvan.

Meer lezen over dit onderwerp

Auteur:

Datum: 29-03-2013