‘Steek geld in content, niet in Google.’

Emerce was zo vriendelijk om Karel Kolb en mij uit te nodigen om een stuk of zes roundtables over contentstrategie te hosten tijdens Digital Marketing Live. Onze insteek? Steek geld in content, niet Google. Goede content heeft meer waarde dan alleen een goede ranking in Google: het zorgt voor klantenbinding en draagt bij aan je merkreputatie. Advertenties helpen je vandaag overleven, content de komende 25 jaar. Bouw daarom zelf aan een robuuste contentstrategie in zes stappen.

De meest gekregen vraag tijdens de roundtablesessies was wat nu eigenlijk het verschil tussen content marketing en contentstrategie is. Het antwoord daarop is dat content marketing een marketingmethodiek is en dat contentstrategie de rationale daarachter is. Content marketing is waar je mee bezig bent, contentstrategie omvat het antwoordt op de vraag waarom je daarmee bezig bent.

Presentatie op Digital Marketing Live

Over de presentatie

Het voornaamste doel van deze presentatie is het op gang brengen van een discussie over de verdeling van het marketingbudget. Uitgangspunt is de stelling: wat zou er gebeuren als je (een deel) van je Google Adwords budget zou steken in het maken van content van goede kwaliteit?

Uiteindelijk is het altijd zoeken naar een balans tussen inhoud en promotie maar die balans lijkt nu vooral bij promotie te liggen in plaats van inhoud. Ons idee daarover is dat het belangrijk is éérst te zorgen voor een solide basis (zowel qua content als qua corporate website) en pas daarna je geld te steken in de promotie daarvan via advertentiecampagnes en social media marketing.

Als de content écht goed is dan verspreid het zich verder via social media, e-mail, et cetera. Scoort je content daardoor goed in Google dan dalen je advertentiekosten en verdien je de investering op termijn terug. En zijn je kosten eruit? Dan is elke extra klik via die content pure winst.

Het verhaal ‘live’ horen? Neem dan even contact op met mij of met Karel Kolb (feeder).

Auteur:

Datum: 29-03-2013