Content marketing: een meetbare marketingstrategie met tastbaar resultaat.

Content marketing is een zeer meetbare manier om je businessdoelstellingen te behalen. Je zou het ook informatiemarketing kunnen noemen. De kern is het aanbieden van relevante informatie, via het juiste kanaal en voor het juiste publiek, om zodoende je doelgroep dichter aan je te binden.

Basis van content marketing is de gedachte dat het bereik van de media (in de vorm van reclame, advertising, e.d.) de laatste jaren steeds verder afneemt. Deels is dat toe te wijzen aan de versnippering van de media en de hoeveelheid kanalen die er de laatste jaren bijgekomen zijn; er zijn simpelweg meer media en adverteerders die de aandacht van de consument vragen. Een andere ontwikkeling is het gebruik van advertentie-blokkerende technieken zoals Adblock Plus of het in Amerika populaire TiVo. Gevolg van deze ontwikkelingen is dat bedrijven steeds minder op het bereik van traditionele media en marketing kunnen vertrouwen. Consumenten bepalen steeds vaker zelf aan welke informatie ze wel of geen behoefte hebben, maken zelf de keuze wat wel of niet relevant is en hebben de media daar steeds minder voor nodig. Organisaties moeten daar iets mee.

Bedrijven moeten gaan denken als uitgevers.

Consequentie is dat bedrijven moeten gaan denken en doen als uitgevers. Het aanbieden van relevante informatie is de sleutel die lezers aan uitgevers verbindt. Om eenzelfde relatie met hun (potentiële) klanten te krijgen of aan te sterken moeten bedrijven uitgeefprocessen gaan inrichten. Scoren met content marketing vraagt om een nieuwe manier van denken en nieuwe vaardigheden. Een startpunt om meer over die nieuwe vaardigheden te leren is het gratis whitepaper over content marketing dat ik eerder schreef en het opstellen van een content strategie behandelt.

Content marketing v.s. social media marketing

Social media is een onderwerp waar -zeker met oog op marketing en pr- veel aandacht aan besteed wordt de laatste tijd. Is content marketing weer een nieuwe tak van sport, een onderdeel van social media marketing of is social media juist een onderdeel van content marketing? Het antwoord hangt erg af van je eigen perspectief en de definitie van content marketing of social media die je gebruikt. Zelf ben ik van mening dat een goed content marketing plan onderdeel uitmaakt van je social media strategie.

In plaats van een nieuwe marketingvorm zie ik content marketing vooral als een model. In praktische zin; wanneer er gesproken wordt over social media marketing dan wordt het sociale element (delen, praten, uitwisselen) centraal gezet. Wanneer je spreekt over content marketing dan zet je een informatiebehoefte centraal in je marketingplan.

content marketing en social media marketing zijn andere startpunten die uiteindelijk onderdeel moeten zijn van een geïntegreerd marketingcommunicatieplan.

Inzichtelijk maken van content marketing

Aantrekkelijk aan content marketing is dat het erg goed meetbaar is. Anders dan bij een social media marketing plan kun je van tevoren al een aardige inschatting maken van de grootte van de doelgroep, hoe de concurrentie scoort en welk minimum resultaat je zou mogen verwachten na een bepaalde periode. Niet alles is even ‘hard’ te meten maar er zijn volop KPI (key performance indicators) te definiëren, hoewel de invulling afhangt van je te behalen doelstellingen. Onderstaand schema geeft daarbij een richtlijn:

Met content marketing biedt je relevante informatie om klanten te binden en businessdoelstellingen te halen. Content marketing is meetbaar en effectief.