Wat is contentmarketing?

“Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.”

Dit betekent dus het zorgen voor de juiste content, voor het juiste publiek, op de juiste plaats, op het juiste moment. Direct, multimediaal en vooral vindbaar. Met contentmarketing leg je zo de basis te leggen conversatie. Belangrijke overwegingen voor contentmarketing zijn de dominantie van social media en zoekmachines en de consument die beter geïnformeerd is dan ooit. Internet speelt steeds vaker een centrale rol bij aankoopbeslissingen, men vertrouwt daarbij op de meningen van andere consumenten. Onderzoek wijst uit dat het merendeel van de consumenten niet geloven dat adverteerders de waarheid spreken in reclames.

Consumenten zijn actief op zoek naar goede informatie.

Consumenten zijn actief op zoek naar goede informatie. De bron is minder belangrijk, als de content goed is bepaalt men de relevantie zelf wel. Kwaliteit vereist een professionele aanpak; contentmarketing dus. Er moeten strategische keuzes gemaakt worden over je aanpak. Hoe krijg je inzicht in de behoefte van je stakeholders? Waar vind en hoe bereik je ze? Wie concurreert er met je om aandacht van die stakeholders en hoe optimaliseer je jouw content voor optimale vindbaarheid?

Wat is contentmarketing? Klanten binden met content!

Mensen zijn beter geïnformeerd dan ooit, zoeken voortdurend naar informatie. Bepalen zelf wel wat relevant is en wat niet. Hebben daar de krant en andere traditionele media steeds minder voor nodig. Hechten meer waarde aan de online mening van een ander. Verwachten van bedrijven en organisaties relevante informatie, openheid en oplossingen. Delen hun ervaringen met die bedrijven weer met anderen.

De organisatie die online klanten aan zich weet te binden, wint. Klanten binden doe je door relevante content te bieden. Content die de klant echt helpt. In het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Content die zorgt voor communicatie. Tussen klanten en tussen klant en organisatie. Dat is contentmarketing.

Contentmarketing en de kansen voor Communicatie, Marketing en Public Relations

contentmarketing verstevigt de klantrelatie en draagt zo bij aan een corporate reputatie. Een goede reputatie vereenvoudigt het vinden van business partners, het bouwen van marktaandeel, het versterken van je aandeelhouderswaarde en het aantrekken van getalenteerd personeel.

Contentmarketing:

* stimuleert de dialoog met je stakeholders (social media marketing),
* faciliteert verspreiding van je content (bereik),
* drijft extra bezoekers naar je corporate site (traffic & conversie).

Organisaties kunnen de ‘talking points’ niet meer domineren maar wel meepraten en proberen om conversaties in de juiste banen te leiden.

Meer lezen over contentmarketing?

Eerder dit jaar publiceerde ik een whitepaper content strategie (PDF) waarin een overzicht, visie en stappenplan voor content strategie uiteengezet wordt. Als je meer wilt leren over contentmarketing dan is dit whitepaper een uitstekend startpunt, heb je vragen dan kun je natuurlijk altijd even contact opnemen.