Contentstrategie: structuur in je online marketing met een vast model.

In een contentstrategie leg je de strategische keuzes vast die je via content marketing ten uitvoer brengt. Content marketing is het middel, contentstrategie de redenatie. De grootste uitdaging daarbij is structuur aan te brengen zodat je keuzes inzichtelijk, meetbaar en communiceerbaar zijn.

Voor uitgevers is contentstrategie dagelijkse kost.

Voor uitgevers, van Sanoma tot Nu.nl, is een contentstrategie de normaalste zaak van de wereld. Het raak direct de kern van hun business: doelgroepen aan hun merk(en) binden door middel van voor die doelgroepen relevante content. Want daar draait het uiteindelijk om, die lange termijn relaties. Voor marketing- en communicatieprofessionals is content meestal geen strategisch middel maar een stukje ‘vulling’ in de campagne. Een succesvolle contentstrategie vraagt om een mindshift op dat vlak. Het piramidemodel dat op deze pagina wordt geïntroduceerd heeft als doel om niet langer de campagne maar juist de strategie centraal te zetten in het maken van een marketingplan voor content. Uiteindelijk gaat het bij een ‘gewoon’ marketingplan ook niet om de middelen maar om de keuzes.

Piramidemodel voor contentstrategie

Meer over mijn model kun je lezen in het whitepaper contentstrategie (gratis, directe download, PDF).

Boek over contentstrategie

Hoe houd je de regie over je content marketing activiteiten? En als als content zo belangrijk is, waarom vormt content dan niet de rode draad in je marketingstrategie? Contentstrategie voor het web gaat daar verder op in en beantwoordt vragen als:

Green checkWaarom contentstrategie?
Green checkHoe krijg ik mijn baas of medewerkers enthousiast?
Green checkWelke tools kan ik gebruiken voor mijn contentstrategie?
Green checkHoe geef ik invulling aan mijn contentstrategie?
Green checkWelke cases zijn er al in Nederland?

Het boek is te koop voor slechts € 24,95- (inc. btw).

Bekijk dit boek op BOL.com

Waarom een contentstrategie vastleggen?

Het besef begint te dagen dat het delen van interessante content, ook van derden, een positieve invloed heeft op het aantal mensen dat je aantrekt op sociale netwerken, op de interactie met die netwerken en op de merkwaardering. Nu moet de stap gemaakt worden om te zorgen dat er niet lukraak content gedeeld wordt maar dat gedeelde content en commentaar de merkboodchap ondersteunt. Met het piramidemodel hoop ik een eerste aanzet in die richting gegeven door in globale lijnen een kader voor het formuleren van je contentstrategie te geven. Het is een startpunt voor de stappen die je binnen de organisatie nog kunt en zelfs moet maken om tot een werkbaar plan op basis van dit document te komen. Ik hoop te prikkelen, je op een andere manier naar content te laten kijken.

Uiteindelijk leidt een contentstrategie je naar de basis van marketing: doelgroep, boodschap, kanaal, relevantie. Alle ‘usual suspects’ die je nodig hebt voor een marketingstrategie te ontwikkelen. De nadruk op structuur is er vooral omdat deze nu veelal ontbreekt en ik aan collega’s in het vakgebied merk dat er dringend behoefte is naar een methode om de regie te houden over de content die ‘naar buiten’ gaat. De methode is enkel de eerste stap, een manier om je met een bekende bril naar een (waarschijnlijk) nieuw fenomeen te laten kijken. Is het veel nieuws onder de zon? Nee, het gaat simpelweg terug naar de kern. Maar soms is dat precies het duwtje in de rug dat je nodig hebt.

Van artikel naar topic

Discussies vinden al lang niet meer plaats binnen één kanaal. Men voegt vanuit verschillende soorten media informatie en meningen toe. Dat betekent dat je niet een artikel kunt publiceren en alleen dáár de reacties kunt monitoren maar een topic zult gaan volgen. Voor je contentstrategie heeft dat de consequentie dat je multimediaal moet denken, bijvoorbeeld door te zorgen dat je pagina goed geoptimaliseerd is om gedeeld te worden op een sociaal netwerk als Facebook. Het is de uitdaging om te zorgen dat het verhaal dat je vertelt op alle media (paid, owned en earned) gelijk blijft.

Tips voor het ontwikkelen van je contentstrategie

Als ik je drie dingen mag meegeven, laat het dan deze drie zijn:

1. Leg je contentstrategie ergens vast

Door je contentstrategie uit te schrijven dwing je jezelf om specifiek te zijn, om keuzes te maken. Die keuzes vooraf maken schept duidelijkheid en rust in je dagelijkse werk.

2. Maak je contentstrategie meetbaar.
Probeer de resultaten van je content marketing inspanningen meetbaar te maken. De tools daarvoor zijn uiteenlopend, van nulmetingen tot web analytics met bron-accreditatie.

3. Kies een methode die bij jou past.
Gebruik het piramidemodel als methode, vul aan of kies een andere weg. Het model is er om jou te helpen maar staar je er niet blind op maar pas aan en breidt uit waar nodig.

Meer over contentstrategie