Aanbevolen literatuur bij dit onderwerp

Content Marketing Strategie: betaal eerst jezelf, dan een ander.

Doel van content marketing is vaak waardeopbouw op lange termijn. Maar content maken gaat niet vanzelf; het kost tijd en moeite. Met knip en plak werk kom je er niet. Des te meer reden om bij je content marketing strategie goed te bedenken wie er het meest profijt van heeft.

In Public Relations wordt vaak gesproken over paid, owned en earned media. Ik ga die begrippen hier niet verder uitleggen, dat staat al in het gelinkte artikel. Hoewel elke vorm op een andere manier content marketing raakt wil ik het vandaag met name over owned media hebben naar aanleiding van een uitstekende artikel van Adam Singer over waarom je in de eerste plaats vooral moet investeren in owned media.

Het argument voor investeren in owned media.

Om content bij lezers te krijgen heb je een platform nodig. Dat kan een eigen platform zijn zoals je website maar ook een extern platform zoals Facebook. Daarbij geldt wel: hun platform, hun regels. Mocht Facebook besluiten features te wijzigen, hun platform te sluiten of je account te verwijderen dan ben je het contact met je fans kwijt.

Dat klinkt melodramatisch maar er zijn genoeg cases van bedrijven die serieuze hebben geleden (o.a. door gemist verkoop) omdat een platform offline ging (Twitter, iemand?) of omdat de faciliterende partij (Google, iemand?) de spelregels veranderde. Opnieuw beginnen is soms onvermijdelijk maar heb je daar wel de tijd en middelen voor?

Hubspot: assets creëren met content

De marketingmachine achter Hubspot is wellicht een schoolvoorbeeld van ‘inbound marketing.’ Door middel van whitepapers, bloggen, webinars, onderzoeksrapporten en podcasts weten zij wereldwijd de aandacht op zich te vestigen.

De moeite van hun content marketing strategie betaalt zich terug in nieuwe leads en klanten. Ze produceren ontzettend veel hoogwaardige content, wat veel middelen kost, maar krijgen daar ook veel voor terug. Niet alleen in backlinks en klanten maar ook in merkwaarde, goodwill en reclame (earned media).

Zou Hubspot spontaan failliet gaan (onwaarschijnlijk, maar toch) dan is het die waarde waar voor betaald zal worden. Ik hoorde laatst ‘in de wandelgangen’ van een kennis dat Hubspot zelf denkt minimaal een half jaar door te kunnen werken wanneer zij alle marketingactiviteiten zou stoppen, puur op de reeds opgebouwde waarde.

Raakvlak met content marketing strategie.

Een belangrijke stap in het bepalen van je content marketing strategie is de keuze voor je mediamix. Daarbij wordt meestal ook bepaald welke platformen er gebruikt gaan worden maar wordt geen prioriteit aan de platformen gegeven. Er wordt bijvoorbeeld gekozen om te gaan bloggen en Hyves, Twitter en LinkedIN in te zetten maar er wordt niet gezegd hoeveel tijd er aan elk platform besteed gaat of mag worden.

Tijd en prioritering daarvan wordt vaak vergeten in online marketing plannen. Terwijl het juist tijd kostbaar is. Je kunt immers maar één ding tegelijk doen. En met een gemiddelde bezetting van 1,35 fte voor social media is prioritering van tijdsbesteding een noodzaak. Deze factor verdient dan ook aandacht in je content marketing plan.

Betaal eerst jezelf, dan een ander.

De meegever (met credits aan Adam Singer) is dus: betaal eerst jezelf en dan een ander. Zorg dat je een goed ‘owned media’ platform hebt en leg daar je primaire focus op. Zorg dat de content, vindbaarheid en dergelijke op orde is en ga dán pas aan de slag met externe media. Het gaat niet om of-of kiezen maar om wat-wanneer bepalen.

Ik wil niet zeggen dat je niets met social media moet doen. Ik zie social media echter veel meer bij de stappen promotie en conversatie uit het content marketing model passen. Bepaal wat je belangrijkste platform is op lange termijn en geef daar prioriteit aan en gebruik de tijd die over is voor andere platformen zoals Facebook, Twitter, etc.

Auteur:

Datum: 11-05-2011

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!