Aanbevolen literatuur bij dit onderwerp

Content marketing valkuilen: kennen is voorkomen!

Met alle hype rondom content marketing zou je haast denken dat het voor iedereen een grandioos succes is. In werkelijkheid zijn er een aantal valkuilen waar men, door onwetendheid, steeds intrapt. De vijf valkuilen die ik het meest zie beschrijf ik hieronder. Want kennen is voorkomen!

#1 Geen duidelijke focus in de onderwerpen.

Eerste indrukken zijn belangrijk, zeker op internet. Kies dus niet een te grote kapstok voor jezelf en beperk de onderwerpen waar je over schrijft. Hoe gerichter, hoe beter. Je ziet nog veel te vaak bedrijven die over allerhande zaken publiceren (al dan niet met content van derden) maar waar de samenhang ver te zoeken is. En als je geen verdieping kunt aanbieden voor een lezer, waarom zou die dan nog terugkomen?

In geval van een blog kan het helpen om een setje categorieën te definiëren, maximaal zeven. Een categorie ‘overig’ of ‘algemeen’ is natuurlijk taboe! Past een idee niet in die onderwerpen dan publiceer je het niet. Op die manier creëer je meer duidelijkheid voor jezelf én je lezer waar blog over gaat.

#2 Onregelmatig publiceren.

Plannen maken is makkelijker dan ze uitvoeren. Goede content maken kost tijd en het is dan verleidelijk om eerst te werken aan bedrijfsbelangen die direct geld of publiciteit opleveren. Gevolg is dat de klad er in komt en je uiteindelijk helemaal afhaakt: talloze corporate blogs liggen om die reden te verstoffen.

Now, of course, we’re all writers. We put our ideas into words and share them with tens or thousands of people, for all time, online. Our words spread. […] The writing isn’t the hard part, it’s the commitment. – Seth Godin in zijn post over writersblock.

Jezelf een deadline stellen én je daar aan houden is het halve werk. Frank Meeuwsen is een aardig voorbeeld. Hij blogt dagelijks op zijn blog The Incredible Adventure. Is het altijd een lang epos vol diepzinnige inzichten en handige informatie? Nee. Maar zoals hij zelf aangeeft: schrijven is doorzetten en wanneer je de regelmaat te pakken hebt gaat de kwaliteit gaandeweg, door ervaring, vanzelf omhoog.

#3 Ikke-ikke-ikke!

Branded content in de praktijk (en zo moet het dus niet!).

Hoe mogelijke klanten naar je content kijken.

Content marketing gaat in de eerste plaats over het creëren van waarde. Content die waardevol is voor je lezer wordt gedeeld, opgeslagen of uitgeprint. Net zoals voor een goed product komt de lezer graag bij je terug voor een nieuw stuk goede content.

Veruit de gemakkelijkste manier om je eigen glazen in te gooien is dan ook om alles wat je publiceert te voorzien van schaamteloze zelfverheerlijking en talloze verwijzingen naar je merken en/of producten. Lezers zijn niet dom: ze herkennen reclame als ze het zien.

Mag je dan helemaal niet naar jezelf verwijzen? Natuurlijk wel. Maar gematigd en waar het echt toepasselijk is. Probeer jezelf in de schoenen van de lezer te verplaatsen: zou je de verwijzing als verrijking of als grotendeels irrelevant zien?

#4 Onduidelijk opvolgingsplan

Goede content moet converteren. Dat hoeft niet meteen een sale te zijn. Een inschrijving voor je nieuwsbief, aanmelding voor een demo-sessie, een vraag om contactopname of het abonneren op een van je social media kanalen kunnen net zo goed waardvolle conversies zijn. Het is dan wel belangrijk om een duidelijke Call To Action te verbinden met je content. En juist die ontbreekt of is onduidelijk.

De beste CTA: in het zicht en relevant.

De beste CTA: in het zicht en relevant.

Wanneer het over kopij op Call To Actions gaat dan is deze beginnersgids voor A/B-testen van webkopij overigens het lezen waard. Hoewel de genoemde tools niet actueel meer zijn (Google Website Optimizer bestaat bijvoorbeeld niet meer) houd het artikel inhoudelijk stand. A/B-testen is wel echt een stap twee. Met logisch nadenken over je CTA’s op verschillende pagina’s kom je al een heel eind.

#5 Niet gekoppeld aan bedrijfsdoelen

Kun je iets content marketing noemen als er geen duidelijke koppeling is met bedrijfsdoelen? Ik vind van niet. Toch zie je maar al te vaak dat er veel en driftig wordt gepubliceerd zonder dat er, ogenschijnlijk, bij stilgestaan wordt hoe die content nu eigenlijk bedraagt aan wat belangrijk is voor het bedrijf. Het is om die reden dat ik aan het boek contentstrategie voor het web heb meegewerkt.

Is content marketing de activiteit dan is contentstrategie de rationale. Wil je content marketing echter nog niet breed inzetten dan is een volledige contentstrategie wellicht overkil. Zorg in zo’n geval in ieder geval dat je bij elk stuk content de vraag “Wat gaat dit precies voor mij bereiken?” kunt beantwoorden.

Auteur:

Datum: 07-09-2013

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!