Artikelen over onderzoek

Hyves: 2.2 miljoen krabbels per dag (25 per seconde!)

In augustus 2010 telde Hyves 8,8 miljoen Nederlandse leden en haalden ze meer dan 2.2 miljoen bezoekers per dag. Van alle tijd die er doorgebracht wordt op internet besteed men 7% aan Hyves. Dat moet ook wel want er worden bijna anderhalf miljoen foto’s geĆ¼pload elke dag en meer dan twee miljoen krabbels geplaatst.

Leeftijdsverdeling op Netlog – Maart 2010

Netlog is vaak een ondergeschoven kindje in Nederland. In ons zuidelijk gelegen buurland is het populairder dan bij ons maar dat wil niet zeggen dat Netlog hier helemaal niet gebruikt wordt. Hieronder een recent overzicht van de leeftijdsverdeling:

Leeftijdsverdeling op Hyves – Februari 2010

Menigeen is het overzicht kwijt wie er nu op Hyves zit; zijn het ouderen of toch vooral jongeren? Met de groei die Hyves momenteel doormaakt lijkt die vraag steeds minder belangrijk te worden. Maar toch, het is handig om een overzicht bij de hand te hebben:

Facebook telt meer dan 2 miljoen accounts in Nederland.

Er zijn 2.126.900 accounts op Facebook die aangeven in Nederland woonachtig te zijn. De groei van Facebook neemt de laatste maanden flink toe. Vooral hoger opgeleiden zijn er te vinden, wat klopt met het internationale karakter er van. In augustus vorig jaar waren er nog maar 1.8 miljoen accounts op Facebook.

Hoe vaak schrijven kranten over weblogs?

Frank Meeuwsen heeft een interessant onderzoek gedaan naar het aantal maal dat het woord ‘weblog’ is genoemd in krantenberichten de afgelopen jaren. Het aantal unieke vermeldingen steeg van 2005 tot 2008 maar laat sinds 2009 een scherpe daling zien:

Minder dan 2 FTE voor social media bij 60% van de bedrijven.

Recent onderzoek van Jungle Minds toont aan dat Nederlandse bedrijven nog weinig middelen reserveren voor social media. Gemiddeld wordt er 1,35 FTE gereserveerd verdeeld over drie werknemers. De grote van het bedrijf maakt weinig verschil.

Wiki Wars: de democratie van Wikipedia?

Wikipedia wordt vaak gezien als goed voorbeeld van ‘wisdom of the crowds.’ Het idee daarbij is dat Wikipedia een plek is voor ‘iedereen’ waar gezamenlijk gewerkt wordt aan de ultieme droom; een open, levende encyclopedie. Natuurlijk zijn er beren op de weg. Hoe gaat Wikipedia daar mee om?

Het social media gebruik van Babyboomers

Het beeld dat social media alleen door jongeren gebruikt wordt is wijdverspreid. Er is echter ook een stijgende tendens te zien in het gebruik van social media door oudere generaties. Forrester publiceerde onlangs een rapport over het gebruik van social media door Europese babyboomers. In dit artikel bespreek ik enkele highlights.