Artikelen over uitgeven

Lex Magazine: iPad magazine voor advocaten

Samen met Meester Media werk ik regelmatig voor advocatenkantoren. Bijvoorbeeld voor de bouw van corporate blogs of het geven van social media training. Inmiddels zie je veel meer advocaten bloggen. Een prima manier is om juridische kennis te delen en nieuwe relaties op te doen. AKD (disclaimer: klant) doet dit bijvoorbeeld goed met hun juridische […]

Aggregatiesite haalt originele artikelen offline via DMCA-request.

DMCA requests lijken schering en inslag te vormen het afgelopen jaar. Niet gek dus dat webhosters en andere service providers steeds minder controle uitvoeren op de rechtsgeldigheid van een verzoek om bepaalde content offline te halen wegens auteursrechtenschending. Wel gek is het om je zelfgeschreven artikelen offline gehaald te zien worden vanwege een auteursrechtenclaim uit […]

‘Bedrijven moeten denken als uitgever maar er geen willen worden.’

Hoe verschilt je contentstrategie voor online en offline media? Wat is de waarde van Print media voor online merken? Hoe organiseer je de redactie en houd je uitgeefformules in de gaten en hoe belangrijk is je logo hedendaags nog? Op die én meer vragen gaat Berend Jan Veldkamp van MT MediaGroep in tijdens dit case-interview […]

Gratis e-books lenen bij Amazon

Amazon wordt beschouwd als een grote winst voor de boekenindustrie. Althans, wanneer we het hebben over het creëren van een marktplaats waar zelfs de meest obscure boeken te koop zijn. Gisteren kondigde Amazon echter aan voortaan gratis e-books te gaan ‘uitlenen’ aan haar klanten. En daar zijn uitgevers heel wat minder van gecharmeerd. Digitale boeken […]

‘Waar is die bloggerscommunity gebleven?’

Denk even een paar jaar terug. Naar die tijd toen bloggen nog hip was en niemand nog van Twitter had gehoord. Die tijd voordat alles kapot geoptimaliseerd werd om maar hoog in Google te komen en content inhoudelijk een stuk relevanter was dan het lijstjesgeblog waar je nu mee doodgegooid wordt. Heb je dat? Mooi, […]

Klantrelaties bouw je op inhoud, niet op een platform!

Platforms are for suckers. Niet mijn woorden, wel een krachtige uitleg wat er mankeert aan je social media strategie. Er wordt bij het bepalen van online strategie (te) veel nagedacht over platformen; moeten we iets met Twitter? Hebben we al een Hyves? Is Facebook niet wat nu hip is? Een leuke discussie voor een campagne, […]

‘Dat zijn toch die jongens die marketingblogs overschrijven?’

Google hecht steeds meer waarde aan unieke, originele content. En belangrijker; je bezoekers doen dat. Dat soort content maken kost tijd en moeite. Maar die moeite nemen loont; het betaalt zichzelf terug in onbetaalde aandacht en enthousiasme van je bezoekers. Dat soort enthousiasme versterkt je (merk)reputatie en levert je uiteindelijk nieuwe leads en klanten op. […]

StatSheet: een algoritme als sportredacteur.

Het wordt nog wel eens wat met dat internet. Een van de ‘juweeltjes’ die ik afgelopen tijd ben tegengekomen is de startup StatSheet – een bedrijf dat zich richt op automatische productie van sportverslagen. De kwaliteit is meer dan indrukwekkend.

Online uitgeven: aan de slag met een WK-nieuwssite.

Uitgeven via internet. Beginnen doe je zo, volhouden blijkt in de praktijk vaak moeilijker dan gedacht. Wil je een succesvolle site dan moet je daar keihard aan werken. Content maken, waarde toevoegen. Weten wat je lezers willen weten. Afgelopen WK heb ik een nieuwssite rondom de campagnes, media en natuurlijk het voetbal bijgehouden. Wat daar […]

Hoe vaak schrijven kranten over weblogs?

Frank Meeuwsen heeft een interessant onderzoek gedaan naar het aantal maal dat het woord ‘weblog’ is genoemd in krantenberichten de afgelopen jaren. Het aantal unieke vermeldingen steeg van 2005 tot 2008 maar laat sinds 2009 een scherpe daling zien: