Branded communities leiden tot 71% toename in koopintentie

Universal McCann heeft onlangs het Wave5 rapport gepubliceerd – een internationaal onderzoek naar de ontwikkeling van het (social) web dat elk jaar wordt herhaalt.

Een opmerkelijke vondst in deze editie was dat de ondervraagden die lid zijn van een branded community (of hyves / facebook pagina) aangaven dat het 71 procent waarschijnlijker was dat ze door hun lidmaatschap iets van het merk in kwestie te kopen. Goed argument voor een branded community als pre-selling middel dus.

Branded Communities: waarom wordt men lid?

Een quote uit het onderzoek:

Of those people who joined a brand community, 72% said they thought more positively of the brand as a result, 71% said they are more likely to buy the brand, 66% said they felt more loyal to the brand and 63% said they recommended others to join.

De belangrijkste redenen om lid te worden van een brand community zijn (in Europa):

  • meer over het merk leren (78.6%);
  • als eerste nieuws over nieuwe producten ontvangen (76.1%);
  • om gratis content te ontvangen (69.6%);

Daarnaast zijn ook deze redenen belangrijk:

  • merkwaardering delen met anderen;
  • onderdeel zijn van een community van gelijkgezinden;
  • entertainment dat het merk biedt;

Wat daarbij opvalt is de de redenen een combinatie zijn van een informatiebehoefte, een sociale behoefte en een behoefte aan entertainment.

Auteur:

Datum: 21-10-2010

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!