Click Trough Rates voor de resultaten in zoekmachines

Met de invoering van Personal Search in Google wordt het steeds moeilijker om vuistregels te geven voor het percentage aan doorkliks (CTR) voor de topposities.

Met behulp van Google software (Google Analytics en Google Webmaster) kun je wel uitzoeken hoe vaak je in de top tien bent gekomen en hoeveel er op je is doorgeklikt. Dat zegt iets over hoe interessant / waardevol men jouw content vindt.

AOL lekte in 2007 wat gegevens over de zoekopdrachten bij haar zoekmachine. Groot schandaal uiteraard, privacy en dergelijk. Positief daaraan was dat het inzicht opleverde in de gemiddelde doorklikratio op zoekmachines. Hieronder geïllustreerd:

Op basis van eigen ervaringen zijn dit in mijn ogen aardige vuistregels. Afhankelijk van de zoekvraag natuurlijk, want bij de bepaalde zoektermen of voor bepaalde zoekers zijn de advertenties vaak relevanter dan de organische zoekresultaten.

[bron]

Auteur:

Datum: 12-11-2010

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!