Mobile apps: advertenties welkom, als de content maar gratis is.

Goed content wint je een hoop goodwill bij je doelgroep, zo blijkt ook maar weer eens uit onderzoek naar de mening van consumenten over mobiele advertentieformaten. Meer dan de helft van de (Amerikaanse) consumenten in het onderzoek geeft aan advertenties in mobiele apps prima te vinden zo lang de content maar gratis is.

‘App Experience’

Het meest storende aan advertenties in apps is dat ze je vaak buiten de applicatie leiden, bijvoorbeeld naar een mobiele website in Safari. Achtenvijftig procent van de ondervraagden zegt dit storend te vinden bij het gebruik van de app. Boerenverstand zegt dat je óf een relevante ervaring moet bieden door de advertentie in de app te integreren óf moet zorgen dat men je aanbod later kan opvolgen. Bijvoorbeeld door een kortingsbon naar zichzelf te mailen vanuit de app.

Pizza hut begreep het belang van aansluiten met de ervaring van gebruikers en maakt het in 2005 al mogelijk voor gamers van Everquest II om in-game een pizza te bestellen, zonder de game ooit maar te verlaten. Deze werd dan ook echt aan de deur afgeleverd. Dergelijke integraties vragen meer werk van de ontwikkelaar en adverteerders van een app maar werken uiteindelijk in ieders voordeel.

iAd: Apple’s oplossing

Bij Apple ligt de focus bij de gebruikservaring. Bovenstaande weten zij al lang. Sterker nog, ze hebben hun eigen advertentieprogramma (iAd) gelanceerd met dat idee in het achterhoofd:

Foto met dank aan Engadget

Wat voor apps worden er gedownload?

Het ene soort app leent zich beter voor adverteerders dan het andere. In het onderzoek bleek dat de ondervraagden gemiddeld 33 apps hadden geïnstalleerd en dat er een mengelmoes van gratis en betaalde apps was. Qua verdeling van het type applicaties ziet het er ongeveer zo uit:

Driekwart van de app downloaders besloot naderhand om van de gratis app naar de betaalde versie te gaan, bijvoorbeeld voor extra mogelijkheden die niet in de ‘light’ versie aanwezig zijn. Een dergelijk freemium-model is een populaire manier om het aantrekkelijk te maken voor gebruikers om de app ‘gewoon eens te proberen’ waarbij het idee is dat de grotere groep potentiële klanten tegenwicht biedt tegen eventuele inkomstenderving. Het boek Free van Chris Anderson gaat o.a. in op dit fenomeen.

Cultuurverschil?

Het onderzoek van Nielsen is helaas gehouden onder Amerikaanse consumenten. Bij de kritische lezer roept dit direct de vraag op of dit dan op Nederland van toepassing is of dat er cultuurverschillen spelen. Het zou interessant zijn om een dergelijk onderzoek eens onder Nederlandse consumenten te houden om te zien wat er uit komt. Mij zou het niets verbazen als Nederlanders nog veel feller tegen zijn op indringende of niet-relevante advertenties. Goed reden om eens na te denken over je aanpak.

Meer over het onderzoek van Nielsen lees je op Mediapost.

Auteur:

Datum: 22-01-2012

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!