Online Persbeleid: persvoorlichters kiezen voor YouTube en Twitter

Het online persbeleid van persvoorlichters richt zich vooral op de inzet van Twitter en YouTube bij het benaderen van online journalisten en andere stakeholders, zo blijkt uit onderzoek onder 2000 Nederlandse persvoorlichters.

Corner-Stone vroeg hen naar hun (toekomstig) gebruik van social media. Het is al langer bekend dat journalisten steeds vaker via social media verhalen vinden, controleren of om input vragen. Opvallend is dan ook dat ondanks dat Twitter het nummer één middel is dat persvoorlichters in willen (gaan) zetten, slechts een kwart van de persvoorlichters zelf social media gebruikt om contact te onderhouden met journalisten.

Eerder onderzochten Cision en de George Washington University het gebruik van sociale media door journalisten. Op basis van 371 journalisten hun antwoorden concludeerden zij onder andere dat 56% van de journalisten social media belangrijk vindt bij het schrijven van verhalen. Dat percentage ligt hoger (69%) bij journalisten die voor online media schrijven en lager (48%) bij journalisten die schrijven voor magazines.

Hun onderzoeksresultaat is gratis te downloaden, je moet je wel even registreren.

Opmerkingen:

Het gebruik van sociale media door journalisten wordt steeds groter maar de (on)betrouwbaarheid van informatie is een issue. Journalisten vinden de informatie op een corporate website, nieuwsberichting en de duiding door PR professionals onverminderd belangrijk. Belangrijke pijlers in je online persbeleid.

Auteur:

Datum: 12-10-2010

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!