Social media in de horeca: men zoekt vooral praktische hulp

Uit een onderzoek onder 650 horecaondernemers blijkt dat social media wél op de agenda staat maar nog weinig wordt ingezet. Zo geeft 45% van de ondernemers aan dat social media belangrijk is voor hun zaak maar zegt tegelijkertijd 38% op zakelijk gebied niets te doen met social media. Het ontbreekt volgens het persbericht vooral aan praktische kennis (18%) of men ziet de noodzaak er niet van in (tijd v.s. opbrengsten).

Klanten binden middels social media

Wat betreft social media in de horeca is klanten binden het belangrijkste doel. Uit het onderzoek blijkt dat naamsbekendheid, klanten binden, klanten vinden en imago versterken als doelstelling hoger dan 40% scoren. Het delen van kennis en informatie vergaren scoort vooralsnog een stuk lager maar wel boven de 30 procent.

Beïnvloeden van discussies?

Slechts 13% zet social media in om de online discussies over het eigen bedrijf te beïnvloeden, wat op zich ook weer niet zo gek is. Hoe vaak zie je uiteindelijk (positieve) discussies over horeca gelegenheden op social media? Korte aanbevelingen op Twitter kun je nauwelijks discussie noemen.

En in de toekomst?

De meest ingezette social media netwerken zijn Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn, waar verwacht wordt dat daar ook hun klanten te vinden zijn. Bij horeca ondernemers scoren vooral Twitter (40%), Reviewsites (35%), Facebook (34%), Hyves (28%) en weblogs (26%) hoog als belangrijkste social media voor de toekomst.

Auteur:

Datum: 29-11-2010

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!