Twitter converteert beter dan Facebook (Click Trough Rate)

Twitter heeft de naam een microblogging dienst te zijn. In de praktijk heeft Twitter meer te maken met nieuws delen en becommentariƫren dan met vastleggen wat je aan het doen bent. Nieuw onderzoek bevestigt dat wederom nu blijkt dat Twitter een hogere CTR (Click Trough Rate) heeft dan Facebook bij het plaatsen van (nieuws)berichten.

Er werden door SocialTwist ruim 1 miljoen berichten geanalyseerd die verzonden waren via de eigen Tell-A-Friend widget. Het merendeel van de bezoekers dat daarop reageerden kwam binnen via social network sites – wat betekent dat de CTR daar hoger ligt of dat er meer naar social network sites gedeeld is dan naar e-mail bijvoorbeeld. Hoewel de doorklik op social network sites beter was dan op email leverde het laatstgenoemde medium in absolute aantallen meer ‘referrals’ op; 55% kwam via e-mail.

Clicktrough sources, divided by medium type.

Maar hoe zit het nu met Twitter vs Facebook? Wel, zoals het op Dutch Cowboys mooi werd samengevat wordt er meer op Twitter dan op Facebook gedeeld/doorgeklikt:

Als gekeken wordt naar de meest effectieve tool voor click-throughs steekt Twitter boven alles en iedereen uit. Twitter leverde een gemiddelde van 19,04 clicks terwijl dat gemiddelde bij Facebook ligt op ‘slechts’ 2,87 clicks.

Het onderzoek heeft dus wat haken en ogen (bv: is er meegewogen hoeveel er gedeeld is ‘richting’ een medium?) maar onderschrijft in ieder geval dat Twitter een effectief en populair platform is om nieuws op te delen.

Auteur:

Datum: 20-10-2010

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!