Wat zijn Paid, Owned & Earned Media?

Paid, Owned & Earned media. Als je in of met Public Relations bedrijven werkt dan zul je dit begrip vast af en toe hebben horen vallen. Mocht het weggezakt of nieuw voor je zijn dan hier een korte uitleg.

Met behulp van onderverdeling in paid, owned en earned media kunnen marketing en pr professionals het media aanbod categoriseren en uiteindelijk prioriteren. Zoals met veel begrippen is er geen harde definitie wat nu precies wel of niet onder elke noemer valt. De kern van de begrippen paid, owned en earned media is echter duidelijk:

Wat is owned media?

Owned media zijn de platformen die je volledig onder eigen beheer hebt. Op deze platformen heb je grote controle over de uitstraling van je merk. Voorbeelden zijn je corporate website en blog.

Wat is paid media?

Paid media zijn de platformen waar je op aanwezig bent doordat er voor betaald is. Je koopt eigenlijk bereik in op zo’n platform. Bijvoorbeeld via Google Adwords, display advertising of advertorials.

Wat is earned media?

Earned media, zoals de naam al zegt, zijn media waar je aandacht verdiend hebt. Het traditionele beeld van Public Relations draait erg om earned media; het verkrijgen van free publicity door nieuwswaardige dingen te doen.

Eigenschappen van paid, owned en earned media.

In een blogpost van Forrester vond ik een overzicht van hoe zij Paid, Owned & Earned media definiƫren. Een vrij compleet overzicht wat de moeite van het delen waard is:

Auteur:

Datum: 10-04-2011

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!