Google breidt markup-ondersteuning voor meertalige websites uit

Meertalige websites zijn voor zoekmachineoptimalisatie een behoorlijke uitdaging. Zeker als de nuances in de taal (Nederlands/Belgisch bijvoorbeeld) relatief klein zijn. Met de ondersteuning van het ‘hreflang’ element helpt Google je enigszins bij het voorkomen van duplicate content.

Multilingual templates

Om te voorkomen dat sites als duplicate content aangemerkt werden lanceerde Google vorig jaar multilingual templates. De hreflang tag is een manier om aan te geven dat de url grotendeels dezelfde content bevat maar deels vertaald is. Dit zorgt er voor dat Google een website met (bijvoorbeeld) een andertalig menu niet zo snel meer als duplicate pagina zal beschouwen.

De hreflang tag hoort in de header van je pagina thuis en ziet er ongeveer zo uit:

<link rel="alternate" hreflang="en-EN" href="http://url-van-de-deels-vertaalde-pagina/" />

Zo een tag is nuttig als je content grotendeels gelijk blijft en het vooral de interface is die wijzigt. Dat komt zeker bij grotendeels geautomatiseerde sites als eCommerce omgevingen nogal eens voor. Een voorbeeld van Google zelf:

De nieuwe markup

Wat gaaf is aan de nieuwe markup is dat je niet alleen de taal maar ook de regio kunt toevoegen aan de markup. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om op specifieke gebieden te gaan optimaliseren (b.v. Cataloniƫ v.s. de rest van Spanje) door het maken van paginavarianten met andere accenten. In het voorbeeld dat Google geeft voor een Spaanse site ziet dat er ongeveer als volgt uit:

<link rel="alternate" hreflang="es" href="http://www.example.com/" />
<link rel="alternate" hreflang="es-ES" href="http://es-es.example.com/" />
<link rel="alternate" hreflang="es-MX" href="http://es-mx.example.com/" />
<link rel="alternate" hreflang="en" href="http://en.example.com/" />

Deze pagina’s zijn:

  1. Algemeen, gericht op Spaanstaligen;
  2. Gericht op in Spanje wonende bezoekers;
  3. Gericht op in Mexico wonende bezoekers;
  4. Gericht op alle Engelstalige bezoekers.

Enthousiast
De nieuwe mogelijkheden die dit biedt om je pagina’s aan een nog specifieker publiek te kunnen aanbieden zonder daarbij in de dodelijke val die duplicate content heet te stappen zijn super. De vraag is enkel of deze aanpassing al voor alle Google zoekmachines (dus ook .NL) is uitgerold of dit nog komen moet. Experimenteren is vooralsnog de enige manier om daar achter te komen.

Meer weten? Dit hulpartikel vertelt je alles over de nieuwe markup-mogelijkheden.

Extra toevoeging:

Auteur:

Datum: 06-12-2011

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!