‘Dat zijn toch die jongens die marketingblogs overschrijven?’

Google hecht steeds meer waarde aan unieke, originele content. En belangrijker; je bezoekers doen dat. Dat soort content maken kost tijd en moeite. Maar die moeite nemen loont; het betaalt zichzelf terug in onbetaalde aandacht en enthousiasme van je bezoekers. Dat soort enthousiasme versterkt je (merk)reputatie en levert je uiteindelijk nieuwe leads en klanten op.

Een paar maanden geleden hoorde ik een uiterst amusant verhaal van mijn voormalig zakenpartner. Hij was bij een klant op gesprek geweest en had het daar kort over een wederzijds bekende online marketing club gehad. Een online marketing club ja, ik houd de omschrijving expres wat cryptisch om niemand voor het hoofd te stoten.

Die klant maakte de volgende opmerking over die club:

‘Dat zijn toch die jongens die al die internationale marketingblogs overschrijven?’

Nu is het inderdaad zo dat de club in kwestie veelal inspiratie van buitenlandse blogs haalde. Wat zo tekenend is aan de kwestie is dat dit bij de klant blijkbaar het beeld had geschapen dat de club niet in staat was om zelf originele gedachten, verhalen en dergelijk naar buiten te brengen. Dit betekende volgens de klant dat deze online marketing club niet hard genoeg hun best aan het doen waren om zich als nummer 1 op te werpen en met een dergelijke partij doe je als serieus merk liever geen zaken.

Er is niets mis met een goed idee verspreiden.

Laat ik voorop stellen dat er niets mis is met het verspreiden van een goed idee. Ook niet als het van een andere bron afkomstig is, of dat nu een buitenlands blog is of niet. Sterker nog; dat soort online curator gedrag kan als je het goed doet zelfs erg gewaardeerd worden door je bezoekers. Maar dan moet je het ook zo benoemen in de propositie van je site. Het gaat mis als je de indruk wekt iets origineels te doen en eigenlijk meer aan verzamelbak voor nieuws uit het buitenland bent.

Het probleem met de kopieermachine.

Waar het misgaat in deze case is dat er geen waarde toegevoegd wordt voor de bezoekers van de site in kwestie. Goed uitgevoerd online curatorschap voegt waarde toe door bijvoorbeeld duiding, actualiteit en compleetheid. Een collectie van random nieuwsberichten die je ook direct op de bron had kunnen lezen voegt geen waarde toe en getuigt inderdaad eerder van een gebrek dan van expertise op je vakgebied.

Wil je een échte thought leader zijn of volg je liever?

Het kan geen kwaad om een goed idee als inspiratie te laten dienen voor je blogs, mits je het naar je eigen hand zet en de waarde van het idee vertaalt naar de belevingswereld van je (potentiële) klant. Die vertaalslag voegt waarde toe aan het idee of nieuws dat je gelezen hebt; je bezoekers zullen dat zien en waarderen.

Schrijf je alleen de laatste nieuwtjes over dan kun je jezelf afvragen of je wel goed bezig bent. Staan die niet al op honderd andere sites? Wat mij betreft liever minder vaak een blog en dan een goed verhaal dan dagelijks gekopieerd nieuws.

Auteur:

Datum: 03-04-2011

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!