Klantrelaties bouw je op inhoud, niet op een platform!

Platforms are for suckers. Niet mijn woorden, wel een krachtige uitleg wat er mankeert aan je social media strategie. Er wordt bij het bepalen van online strategie (te) veel nagedacht over platformen; moeten we iets met Twitter? Hebben we al een Hyves? Is Facebook niet wat nu hip is? Een leuke discussie voor een campagne, niet voor een lange termijn strategie. Wil je een verschil maken dan moet dat écht beter.

Discussies over social media verzanden vaak in oeverloos gewauwel over de geschiktheid van de gekozen platformen voor de beoogde doelgroep. Prima als je in de fase zit waarin je de mediamix bepaalt maar vaak blijkt dat niet het geval. De stap daarvoor is nog niet genomen; wat voor een relatie ambieer je met de doelgroep? Welke contactstrategie ga je volgen? Welk verhaal ga je vertellen? Het is belangrijk dat je toekomstige campagnes allemaal het grote verhaal ondersteunen. Ga dus terug naar de basics uit de marketing 101 lessen en laat je niet verleiden tot discussies over de uitvoering. Eerst je verhaal op orde, de rest is daarvan dan een logisch uitvloeisel.

Hit-and-Run is niet voldoende meer.

Media versnipperen steeds verder. Meer kanalen, meer adverteerders, meer mogelijkheden om je advertenties te negeren. Die hit-and-run tactiek van je jaren 80 advertentiecampagne raakt vroeg of laat achterhaald. En eigenlijk weten we dat ook wel, ‘maar het werkt nu nog.’ Klopt, maar wil je straks zaaien dan moet je nu oogsten. Een sterke klantrelatie bouw je niet in één dag op. En ook niet in een maand.

Onderzoek wijst uit dat consumenten steeds wantrouwiger worden ten opzichte van adverteerders. Wil je dus straks goed uit de verf komen dan loont het nu al de eerste stappen te zetten. Bijvoorbeeld door na te denken over je content strategie; wat is de informatiebehoefte van je (potentiële) klanten en hoe kun je daarop inspelen?

Wat ga je doen als Facebook stopt?

Je moet iets met Twitter, Facebook. Hyves. Een ‘advies’ wat steeds vaker zijn weerklank vindt en waar je uiteindelijk weinig aan hebt. Wat doe je als zo’n platform ingrijpend wijzigt of stopt? Heb je dan een manier om met de fans op Facebook en de followers op Twitter in contact te komen of ben je in één keer je grip kwijt?

Als je met je volgers een relatie hebt gebouwd die op inhoud gebaseerd is in plaats van het motiveren tot klikken op de follow knop dan moet het overschakelen naar een ander platform geen probleem zijn. Nieuwe mogelijkheden, zelfde tactiek.

Ik denk echter dat veel partijen behoorlijk in de stress schieten als je een van de platformen waar ze zich begeven een week offline houd. En terecht; niet gemotiveerde leden raken ze dan kwijt. De beminde teller daalt. Maar is dat erg? Inactieve, ongeïnteresseerde leden zijn als vulsel; van weinig waarde en volop verkrijgbaar.

Stop met die fixatie op de follow knop.

Vergeet de follow knop. Of je nu 10 of 100 followers op je fan page hebt maakt weinig uit als ze niet met je gaan interacteren door je content te lezen, te delen, bijdragen te leveren of anderen naar je te refereren. Een follow krijg je snel, maar een follower is niet hetzelfde als een brand enthusiast. Richt je liever op het converteren van passieve leden naar enthousiaste deelnemers. Dat levert je uiteindelijk meer op.

Tot slot: een bureau dat platformen pitcht moet direct de deur uit.

Een goed bureau denkt aan het afstemmen van je social media platformen op je strategie en niet aan het bepalen van je strategie aan de hand van platformen. Beginnen ze daar toch over, wijs ze dan beleefd even het gat van de deur 🙂

Heb je een foute pitch die je wilt delen?

Heb je zelf een mooi verhaal van een pitch waar totaal aan de merkstrategie voorbij gegaan werd? Deel het in de comments, daar wordt iedereen wijzer van.

Auteur:

Datum: 08-04-2011

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!