‘Waar is die bloggerscommunity gebleven?’

Denk even een paar jaar terug. Naar die tijd toen bloggen nog hip was en niemand nog van Twitter had gehoord. Die tijd voordat alles kapot geoptimaliseerd werd om maar hoog in Google te komen en content inhoudelijk een stuk relevanter was dan het lijstjesgeblog waar je nu mee doodgegooid wordt. Heb je dat? Mooi, want daar wil ik het in dit artikel eens over hebben.

Lijstjesgeblog

Lijstjesgeblog. Dat is hoe ik de meeste blogs van nu zou omschrijven. Nieuws wordt vertaald, overgeschreven, kapot geoptimaliseerd en samengevat in een vijf tot tien puntenlijst. Met als hoogtepunt de maand januari wanneer er tergend veel lijsten met ‘de trends van …. ‘ verschijnen. Niet dat alle inhoud briljant was een jaar of vijf, zes geleden maar er was wel meer ruimte voor eigen inzichten, meningen en ideeën.

En niet onbelangrijk, er werden veel meer reacties geplaatst. Deze zijn op het gemiddelde artikel, in ieder geval op blogs die ik lees, stukken afgenomen. Zowel qua inhoudelijk niveau als toon en volume. De discussie verplaatst zich deels naar andere kanalen. Twitter, Facebook, email wellicht. Dat mag ook, maar neemt wel een beetje de charme van het bloggen weg. Misschien ligt het ook wel aan de inhoud; veel blogs plaatsen voornamelijk nieuws. Ik zie een tendens dat er meer cases besproken worden maar dan heb je het ook gehad. Het punt is dat nieuws niet direct aanleiding voor een discussie is. Zeker niet als je het al op een aantal buitenlandse blogs hebt gelezen.

Van incrowd naar mensenmassa

In 2006 ben ik naar de derde Nederlandse businessblogmeeting geweest waar een mannetje of 50 een middag kon borrelen, elkaar ‘offline’ kon leren kennen en ervaringen uitwisselen. Dat een en ander in de kinderschoenen stond bleek uit het eerste gesprek dat ik had die dag. Twee simpele vragen van een andere blogger; wie ben je en waar blog je? Een spelletje #spotdeblogger dat je alom zag gebeuren.


Foto van een deel van de zaal met dank aan het blogverslag van Ruben Timmerman.

Zo’n middag mag je best een incrowd feestje van mij noemen; vrijwel alle ‘kopstukken’ uit die tijd waren aanwezig. Het leuke daaraan is dat je kunt nagaan dat iemand waar je nu contact mee hebt toen al in je ‘netwerk’ aanwezig was. Ik zal geen namen noemen maar in ieder geval één van de gasten op de lijst beweerde toen ik navroeg of hij gegaan was dat ik hem niet herkend zal hebben vanwege zijn vikinghaar en de ringbaard die hij destijds had. Dat vikinghaar is overigens vooral mijn beeld bij die uitleg, in de mail die ik ontving werd over lang haar gesproken 😉

Flash-forward naar 2011

Als ik dan even kijk naar nu dan valt het mij op dat er veel veranderd is. In alle eerlijkheid kun je de boel verwaterd noemen. Zowel online als offline. Eigenlijk denk ik dat dit soort blogger meetups vervangen zijn door Tweetups (vreselijk woord, *kuch*). Ergens is dat jammer want in mijn ervaring hebben die ontmoetingen een heel ander karakter. Al was het maar vanwege de vastgelijmde smartphone 🙂

Grote marketingblogs als Marketingfacts en Frankwatching organiseren overigens nog trouw elk jaar een meet voor hun auteurs. Of die cultuur een beetje te vergelijken is met de blogmeetings vind ik moeilijk te zeggen, de afgelopen edities vielen voor mijn agenda ongunstig. Uiteraard ga ik de organisatoren om commentaar daarop vragen.

Oude bekenden?

Als je eens een uurtje over hebt is het wellicht een leuk experiment om eens na te gaan met wie jij communiceerde of over wie je sprak in emails in 2006. Ik heb dat voor dit artikel eens gedaan en kwam al snel op een set usual suspects. Mensen die waarmee je nog eens een ‘oh ja, toen al?’ momentje kunt hebben. Zo werk ik momenteel samen met Michel Rijnders met wie ik in november 2007 voor het eerst in aanraking kwam (volgens Gmail althans) tijdens een discussie die gestart werd door Bas van de Haterd.

Klein wereldje wat dat betreft, hoewel hij (online) destijds nog een stuk kleiner was. Niet iets om over te treuren, wel iets om eens bij stil te staan. Dus om, ironisch genoeg in minder dan 140 karakters, de kernvraag van deze post ook eens bij jullie uit te zetten:

Vroeger kreeg je de belangrijkste bloggers bij elkaar in een zaal. Nu is feedback een tweet of mail. Waar is die bloggerscommunity heen?

Reacties gaarne in de comments. For old times sake?

Auteur:

Datum: 04-05-2011

Goed artikel? Abonneer je net als meer dan 300 vakgenoten op mijn updates!